miercuri, iulie 17, 2024
libris.ro
AcasăDEZVOLTARE PERSONALĂ | SELF HELPALTE 5 CREDINȚE IRAȚIONALE CARE NE ÎMPIEDICĂ SĂ FIM FERICIȚI

ALTE 5 CREDINȚE IRAȚIONALE CARE NE ÎMPIEDICĂ SĂ FIM FERICIȚI

În articolul anterior am explorat credințe iraționale pe care le avem despre validarea celorlalți, competența personală, corectitudinea absolută, lipsa controlului asupra propriilor emoții și fuga de responsabilități. Am concluzionat că toate acestea stau în calea fericirii noastre și suntem responsabili cu crearea unor credințe noi și benefice care să ne ajute să funcționăm cât mai bine și să ne simțim împăcați și liniștiți.

În continuare vom prezenta alte cinci credințe care nu ne servesc pentru o viață împlinitoare însoțite de variante mai benefice ale acestora.

  1. Dacă ceva este periculos sau înspăimântător, trebuie să fiu permanent extrem de concentrat asupra posibilității ca acest lucru să apară.

Adesea, când identificăm o situație care ne sperie (un posibil accident, o catastrofă sau orice eveniment potențial periculos sau deranjant) putem rămâne concentrați pe posibilitatea ca aceasta să apară. Avem iluzia că dacă ne concentrăm atenția asupra ei, vom vi mai pregătiți când apare și ne va fi mai ușor. Când ne concentrăm atenția pe posibile evenimente înspăimântătoare devenim anxioși, apare frica și îngrijorarea permanentă. Toate acestea duc la epuizare mentală și la posibile probleme cu somnul.

Realitatea este că, dacă ne blocăm obsesiv asupra posibilelor pericole din jurul nostru, în situația în care acestea apar, nu vom fi mai pregătiți pentru a le înfrunta. Cel mai probabil aceste situații nu vor apărea niciodată iar noi ne vom irosi momentele în care am fi putut fi liniștiți și împăcați cu condițiile prezente.

Credință alternativă benefică: ,,Majoritatea situațiilor potențial periculoase nu se întâmplă în realitate. Pot să fiu prudent însă nu pot controla desfășurarea evenimentelor stând permanent în starea de frică. Pot să fac față și să mă adaptez lucrurilor negative ce pot apărea.”.

  1. Am nevoie de cineva mai puternic decât mine pentru a mă susține. Nu îmi pot gestiona singur viața.

O persoană care a integrat această credință dăunătoare se poate gândi că ,,Sunt dependent de X pentru că acesta este mai puternic decât mine. Fără X nu mă pot descurca. Dacă X pleacă nu aș putea suporta acest lucru groaznic. Nu pot funcționa fără ajutorul celorlalți!”. Credința că suntem incapabili să ne purtăm de grijă sau să ne descurcăm singuri duce inevitabil la dependența de ceilalți, pe care îi considerăm mai capabili și mai puternici. Așa putem ajunge să trăim permanent cu anxietatea că cealaltă persoană poate pleca iar noi vom rămâne singuri, neajutorați și incapabili să ne satisfacem propriile nevoi. Credința că suntem capabili să avem grijă de noi și de nevoile noastre poate fi căpătată în urma acțiunii de asumare a responsabilității pentru viața noastră. Astfel vom deveni autonomi și vom avea șansa să ne demonstrăm nouă înșine că putem avea încredere în forțele proprii.

Credință alternativă benefică: ,,Îmi face plăcere să primesc suportul și ghidarea celorlalți, însă nu depind de acestea. Pot învăța să mă descurc în orice situație, să devin autonom și să am grijă de mine.”.

  1. Trecutul meu îmi cauzează emoțiile negative și problemele din prezent. Lucruri din trecutul meu, care odată m-au influențat puternic, mă vor influența întotdeauna mult.

Credința că trecutul nostru ne controlează toate comportamentele nedorite și emoțiile negative din prezent este o idee puternic popularizată de mass-media. Aceasta a subliniat ideea falsă conform căreia un individ afectat de un eveniment traumatic (îndeosebi unul care a avut loc în copilărie) va fi întotdeauna influențat de acesta. Recuperarea după un eveniment traumatic este, fără îndoială, posibilă și este puternic asociată cu ce crede persoana afectată despre posibilitatea de a se recupera. Mai mult, în spatele orcărei traume stă scuns un potențial foarte mare de creștere. Dacă credem că nu putem trece peste eventuale traume, cel mai probabil acest lucru nu se va întâmpla. Este important să examinăm trecutul atunci când apar unele probleme pentru a reinterpreta situația traumatică într-o manieră benefică, nu pentru a lăsa trecutul să ne fure momentul prezent. Marea noastră greșeală este că îl distrugem pe mâine gândindu-ne astăzi la ieri.

Credință alternativă benefică: ,,Ce simt și cum mă comport acum sunt controlate mai mult de credințele mele actuale decât de evenimente care s-au întâmplat cu mult timp în urmă. Unele părți din trecutul meu sunt neplăcute, însă pot să trăiesc cu ele. Am învățat din acele experiențe.”

  1. Dacă îmi pasă de o persoană, atunci trebuie să simt emoții negative atunci când aceasta se confruntă cu dificultăți.

O persoană care a integrat această credință despre relaționarea cu ceilalți poate gândi ,,Nu ar trebui să fiu fericit când alții au necazuri. Sunt un om rău dacă nu sufăr alături de cei dragi.”. Atunci când considerăm că cea mai bună cale de a ne arăta iubirea față de ceilalți este să le preluăm emoțiile negative și să le trăim și noi, nu mai avem cum să ajutăm persoana aflată în suferință. Adevărul este că, fiecare dintre noi alege cum interpretează realitatea și, implicit, ce emoții experimentează. Nu ajutăm cu nimic dacă ne facem și nouă rău, alegând să trăim stări negative. Putem înțelege prin ce trece o persoană, putem empatiza cu aceasta și putem să-i fim alături și fără să ne lamentăm alături de ea.

Credință alternativă benefică: ,,Sunt alături de cei dragi atunci când trec prin momente grele în timp ce îmi pot păstra starea de echilibru interior. Nefericirea celorlalți nu îmi poate provoca în mod direct emoții negative intense.”.

  1. Există o soluție corectă și perfectă pentru toate problemele. 

Cei ce cred acest lucru pot gândi că ,,Este groaznic dacă nu găsesc soluția perfectă! Nu voi putea rezolva această problemă decât într-un singur mod. Nu va exista niciodată o altă soluție!”. Este adevărat că fiecare dificultate are o rezolvare, însă de cele mai multe ori, aceasta nu este una singură. Atunci când ne focusăm pe găsirea soluției perfecte devenim concentrați permanent asupra problemei, putem fi furioși pentru că această cheie magică nu apare și suntem predispuși la anxietate și depresie.  Putem trăi liniștiți, știind că putem face față oricărui obstacol, atunci când înțelegem că nu există o soluție perfectă ci o multitudine de posibilități de a rezolva diferite probleme. Atunci când nu ne blocăm asupra unei singure căi de soluționare, putem vedea o mulțime de alternative care ne pot aduce mult mai multe beneficii.

Credință alternativă benefică: ,,Mi-ar plăcea să am o soluție perfectă la fiecare problemă însă știu că acest lucru nu se poate. Accept căi alternative de rezolvare și sunt deschis către o multitudine de moduri prin care pot face față obstacolelor.”.

Gânduri de încheiere

În concluzie, credințele eronate și absolute despre pericole, incapacitate personală, traumele din trecut, suferința altora și soluțiile perfecte ne pot ține captivi în moduri fixe de a gândi și ne pot provoca suferință permanentă. Prin schimbarea discursului interior, încet și sigur, ne vom schimba modul de a ne raporta la noi, la ceilalți și la viață, vom fi mai liniștiți și satisfăcuți iar relațiile noastre vor avea șansa să evolueze într-o direcție benefică. Prin micile schimbări în viziune pot apărea marile schimbări în viață, iar vestea bună este că acest lucru stă doar în mâinile noastre.

Bibliografie:

Clark, L. (2001). SOS help for emotions: Managing anxiety, anger, and depression. SOS Programs & Parents Pres.

ARTICOLE ASEMANATOARE

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Recente

- Advertisment -vegis.ro
- Advertisment -vitamix.ro
- Advertisment -vitamix.ro