miercuri, iulie 17, 2024
libris.ro
AcasăDEZVOLTARE PERSONALĂ | SELF HELPCE ESTE ȘI CUM SE MANIFESTĂ PERFECȚIONISMUL

CE ESTE ȘI CUM SE MANIFESTĂ PERFECȚIONISMUL

Perfecționismul devine o temă din ce în ce mai populară în ultimul timp și, odată ce oamenii au început să observe cum le influențează tendința către a face lucrurile perfect, au început să acorde mai multă atenție acestui fenomen. Perfecționismul se manifestă în mai mare sau în mai mică măsură la toată lumea în diferite arii ale vieții. Fie că este vorba despre locul de muncă, (unde toate sarcinile trebuie să se apropie cât mai mult de perfecțiune), sau despre aspectul fizic (dorința de a avea un corp perfect), perfecționismul ne afectează pe toți. Este posibil să-l percepi ca fiind o calitate sau un defect. Indiferent unde te poziționezi, haideți să vedem ce este perfecționismul și cum se manifestă în viața de zi cu zi.

Ce este perfecționismul?

Perfecționismul, într-o definiție simplistă, este dorința de a părea, de a te simți sau de a fi perfect. O persoană perfecționistă este o persoană cu standarde foarte ridicate pentru un anumit aspect, în timp ce are niște criterii foarte stricte de evaluare. Această combinație de trăsături poate deveni problematică atunci când standardele sunt foarte înalte iar persoana în cauză nu acceptă altă alternativă de a-și defini succesul decât prin acestea. De asemenea, criteriile foarte stricte de evaluare duc la o voce interioară critică și un discurs care ne reduce stima de sine și ne descurajează. Atunci când devenim foarte critici cu munca noastră sau cu orice aspect al vieții noastre nu ne mai putem permite să observăm micile progrese, (rezultatele care sunt ,,doar excelente” dar nu ,,perfecte”) și ne condamnăm la o experiență nesatisfăcătoare.

Există două tipuri de perfecționism

  • Perfecționismul adaptativ (perfecționismul pozitiv) este o trăsătură care presupune a avea standarde înalte dar a nu te suprasolicita pentru a le atinge. Atunci când suntem perfecționiști într-un mod benefic ne dorim să avem performanțe ridicate dar ne ancorăm permanent în niște așteptări realiste de la noi înșine; ne evaluăm abilitățile și resursele și facem un echilibru între acestea, în timp ce dăm tot ce avem mai bun pentru a ne apropia de standardele pe care le fixăm.
  • Perfecționismul dezadaptativ (perfecționismul negativ) este distructiv și nesănătos. Acesta este cel care ne creează probleme precum convingerile negative de genul: rezultatele nu sunt niciodată suficient de bune, munca depusă nu este suficient de asiduă sau nu este destul de multă, sau că orice lucru care nu este perfect nu este acceptabil. Din cauza faptului că nu mai considerăm nimic ca fiind suficient de bun, pornim într-o vânătoare fără sfârșit a validării din partea celorlalți în timp ce perfecțiunea devine o obsesie. Astfel apar probleme precum burnout-ul, discursul interior negativ iar sănătatea noastră mintală precum și bunăstarea noastră au de suferit.

Manifestările perfecționismului

  • Gândirea de tipul ,,totul sau nimic” 

În timp ce o modalitate benefică de a aborda lucrurile ar fi să ne îndreptăm atenția și eforturile pentru a face lucrurile ,,cât mai bine”, un perfecționist nu va accepta acest standard. ,,Cât mai bine” sau ,,din ce în ce mai bine” nu este suficient pentru el. Astfel perfecționismul ne poate face să simțim că nimic nu este bine din ceea ce facem, că niciun rezultat nu este bun decât dacă este perfect. Satisfacția unui perfecționist nu apare decât atunci când standardele lui înalte sunt atinse, atunci când treaba este făcută perfect sau atunci când rezultatele sunt perfecte. Întrucât perfecțiunea este imposibil de atins și mulțumirea va fi, de asemenea, imposibil de atins. Pentru un perfecționist nu contează decât cea mai bună performanță, iar din această cauză este incapabil să se bucure și pentru micile reușite care apar pe drumul către marile succese. ,,Aproape perfect” este privit ca un eșec.

  • Standardele mult prea ridicate 

Este de dorit să avem performanțe mai bune, să ne îmbunătățim pe noi înșine în fiecare zi deoarece așa evoluăm. Trebuie, însă, să fim atenți cum ne setăm standardele în funcție de abilitățile noastre proprii și în funcție de resursele personale ale fiecăruia. Dorința de a face lucrurile bine ne motivează și ne dă energia de a continua să facem ceea ce dorim, însă, este extrem de importnat să fim echilibrați cu țelurile noastre și să nu le lăsăm să ne controleze percepția pe care o avem despre valoarea noastră. Dacă ne simțim insuficienți și dorim să facem schimbări este necesar să chestionăm insuficiența resimțită inițial. Dacă nu facem acest proces vom cădea în capcana de a ne seta obiective mărețe, care nu ni se potrivesc și ne vom lua valoarea din ele. Atunci când aceste obiective nu vor fi atinse, stima de sine ne va fi afectată, ne vom simți la fel de insuficienți ca în primă fază. Poate, chiar vom resimți emoții negative mai intense. Toate acestea se pot întâmpla doar dintr-o simplă eroare de a nu echilibra ,,ce pot face” cu ,,ce vreau să fac”.

Cu o atitudine mai sinceră, dar totodată plină de compasiune pentru noi înșine, putem să echilibrăm balanța dorințe-abilități-resurse și să ne propunem țeluri realiste și împlinitoare pe care le putem schimba sau modifica în funcție de schimbările care au loc în noi înșine.

  • Procrastinarea

Standardele mult prea înalte în evaluarea succesului nostru ne pot face să ne simțim mai degrabă copleșiți decât motivați în unele situații. Faptul că vrem ca lucrurile să se petreacă perfect ne poate duce uneori în capcana amânării. Atunci când ne este prea frică de eșec, de a nu putea să atingem propriile standarde, nu ne mai putem continua munca și ne blocăm încercând să apelăm la tot felul de distrageri pentru a amâna ce avem de făcut. Amânăm până în ultimul moment o treabă iar după aceea ne simțim vinovați. Acest comportament ne face să ne gândim că suntem persoane leneșe sau că nu ne place să facem acea activitate și ne blamăm și mai tare. Este un cerc vicios.

  • Critica excesivă orientată către sine sau către alții

Perfecționiștii sunt foarte buni la a observa greșelile sau imperfecțiunile. Din cauza obsesiei lor, aceștia sunt mult mai predispuși să scoată în evidență aspectele care au nevoie de îmbunătățiri atât în cazul lor cât și în ceea ce privește munca altora. Pentru persoanele care au această tendință, un defect este mult mai important decât zece calități și, până nu va fi revizuit nu vor considera că rezultatul este de dorit. Această centrare excesivă pe imperfecțiuni îi poate descuraja și chiar îndepărta pe ceilalți iar în fuga lui către obiective imposibile, perfecționistul poate rămâne în urmă în îndeplinirea unei sarcini, fixându-se pe un singur defect.

  • Stima de sine scăzută

Datorită atitudinii sale critice, pentru un perfecționist nimic nu este suficient de bun. Această atitudine duce la credința că nu se descurcă suficient de bine, că nu este suficient de capabil sau că nu are abilitățile necesare pentru a îndeplini o sarcină. Descurajarea pe care o resimțim atunci când nu ne putem atinge obiectivele ne poate face să credem că nu suntem suficient de buni și că nu merităm succes sau iubire. Toate aceste credințe duc la o stimă de sine scăzută în ansamblu, sentimente de insuficiență, o atitudine lipsită de speranță și un discurs interior critic și negativ, care, pe viitor, ne vor cauza și mai multe probleme.

Concluzii

Perfecționismul ne pune bețe în roate și, de cele mai multe ori, se transformă dintr-o forță motivantă într-un inamic al evoluției noastre. Acesta ne poate centra obsesiv pe aspectele negative și ne poate distorsiona imaginea pe care o avem despre noi și despre lume.

În această primă abordare, am detaliat ce este perfecționismul, am prezentat câteva moduri în care își face simțită prezența. În următoarele articole vom aborda alte aspecte ale acestei trăsături, precum cauzele și metodele prin care putem diminua efectele negative ale perfecționismului.

Îndrăzniți să fiți înțelepți !

 

ARTICOLE ASEMANATOARE

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Recente

- Advertisment -vegis.ro
- Advertisment -vitamix.ro
- Advertisment -vitamix.ro