miercuri, aprilie 17, 2024
libris.ro
AcasăPSIHOLOGIECUM OPREȘTI MALAXORUL GÂNDIRII NEGATIVE

CUM OPREȘTI MALAXORUL GÂNDIRII NEGATIVE

Pentru cei care nu pot privi gândurile negative decât din perspectiva faptului că reprezintă indicii sau semne ale unor afecțiuni precum anxietatea sau depresia, poate părea ciudat că gândurile negative sunt absolut normale. La origine, gândirea negative este cea care ne-a ajutat să evoluăm, pentru că, instinctul de supraviețuire, a forțat mintea să ruleze tot felul de scenarii negative, pentru a fi pregătită cu soluții în cazul în care se confruntă cu asemenea scenarii în viața reală. Acest instinct de supraviețuire, însă, atunci când își face de cap ne impinge către gândirea negativă excesivă. Faptul că știm acum că gândirea negativă ține de normalitatea noastră evoluțională, ne ușurează un pic de povara identificării și practicării unor strategii de eliminarea a gândurilor negative. Chiar așa. Tu ce strategii folosești atunci când ești năpădit de gândurile negative?  Nu ai niciuna? Ai răbdare și citește acest articol până la capăt.

Gândurile, emoțiile, simbioza dintre ele, adică sentimentele, sunt toate legate și au un impact uriaș asupra comportamentului uman. Înțelegerea modului în care funcționează lumea mentală, precum și o imagine mai clară asupra anatomiei psihicului uman vă pot ajuta să înțelegeți cine sunteți voi, cei ce trăiți de fapt 2 vieți: una interioară, reală, în care experimentați toate bucuriile și tristețile și una exterioară, în care ne manifestăm trăirile interioare folosind “măștile “. Da, măștile, cele prin intermediul cărora le permitem celorlalți să vadă atât cât vrem noi și ceea ce vrem noi.

A înțelege cum funcționează fenomenul non-local pe care-l numim minte și a cunoaște harta psihicului uman (lucru care nu este deloc complicat, așa cum poate părea) ne ajută să devenim conștienți de noi înșine. Conștiința de Sine extinsă ne va oferi o capacitate și un grad mai înalt de conștientizare. Devenind din ce în ce mai conștienți de noi înșine, începe procesul de vindecare. Când ajungem la un nivel mai mare de conștientizare, înțelegem că suntem gânditorul, nu gândurile. Înțelegem că gândurile vin și pleacă, la fel și emoțiile și că doar faptul că le investim cu energia atenției noastre face ca natura gândurilor să se transfere asupra corpului în emoții de aceeași natură. Gânduri negative, stări negative. Gânduri pozitive, stări pozitive.

ÎNSCRIE-TE LA WORKSHOPUL NOSTRU MASTERPLANUL DE VIAȚĂ-ACTIVAREA CONȘTIINȚEI SUFLETULUI !

Observarea prin detașare a gândurilor și emoțiilor, difuzia cognitivă și emoțională, ne va ține departe de energiile gândurilor și emoțiilor. Nu le putem opri să vină și să plece. Le putem observa însă cu detașare (adică fără a le judeca). Avem de învățat lecții lecții minunate de la gândurile și emoțiile noastre atunci când nu le intrepretăm drept chinuitoare. Odată învățată lecția de viață, ele își vor vedea de drum.

Propune-ți chiar acum să schimbi relația dintre tine și gândurile tale !

Devino conștient de modul în care gândurile îți influențează emoțiile și comportamentele ! Încearcă să privești gândurile și sentimentele ca pe niște obiecte care plutesc pe lângă tine și pe care, le poți opri să le observi până când vor pleca. Starea lor naturală este fluxul, curgerea. Doar noi, prin energia atenției noastre investită inconștient în ele, le facem să stea pe loc și să ne transfere natura lor.

Practică atenția și conștientizarea de sine !

Observă-ți gândurile. Întreabă-te dacă un anume gând care te chinuie, chiar îți este util. Cărui scop servește acest gând? Cum te face gândul respectiv să te simți? Ce lecție a venit să te învețe? Ce a declanșat apariția lui?

MINDFULNESS – ARTA CONȘTIENTIZĂRII te învață cum să dobândești controlul asupra reacțiilor tale emoționale în fața situațiilor, permițând părții gânditoare a creierului tău să preia controlul. Pe măsură ce îți observi gândurile, lucrează la identificarea și etichetarea distorsiunilor cognitive și a negativității. Hai să vedem pe scurt cu este cu distoriunea cognitivă ! De exemplu, dacă ai tendința de a considera orice situație ca fiind un succes sau un eșec, te angajezi în gândirea de tip “alb-negru”. Există însă și alte modele de gândire negativă. Iată câteva dintre ele:

A sări direct la concluzii: adică a face presupuneri despre ceea ce gândesc ceilalți sau despre cum vor decurge evenimentele.

Catastrofizarea: Acest model de gândire negativă se caracterizează prin faptul că presupui întotdeauna că se va întâmpla cel mai rău rezultat posibil fără a lua în considerare posibilități mai probabile și mai realiste.

Suprageneralizarea: Acest tipar este marcat de tendința de a aplica ceea ce s-a întâmplat într-o experiență trecută la toate experiențele viitoare. Asta poate face ca experiențele negative să pară inevitabile și să contribuie la sentimente de anxietate.

Etichetarea: faptul că oamenii se etichetează într-un mod negativ, afectează modul în care se simt în diferite contexte. Cineva care se etichetează ca fiind “prost la matematică”, de exemplu, se va simți adesea negativ în legătură cu activitățile care implică această abilitate.

Afirmațiile de genul “ar trebui”: Gândirea marcată de afirmații de genul “ar trebui” contribuie la o perspectivă negativă, prin faptul că se gândește doar în termeni de ceea ce “ar trebui” să faceți. Astfel de afirmații sunt adesea nerealiste și îi determină pe oameni să se simtă învinși și pesimiști în ceea ce privește capacitatea lor de a reuși.

Raționamentul emoțional: Aceasta presupune să presupui că ceva este adevărat pe baza răspunsului tău emoțional la acel lucru. De exemplu, dacă te simți nervos, raționamentul emoțional te-ar putea conduce la concluzia că ești în pericol. Acest lucru poate escalada sentimentele negative și poate crește anxietatea.

Personalizarea și blamarea: Acest tipar de gândire implică luarea lucrurilor în mod personal, chiar și atunci când acestea nu sunt personale. Adesea îi determină pe oameni să se învinovățească pentru lucruri asupra cărora nu au niciun control.

Atenție ! Tiparele de gândire nefolositoare diferă în moduri subtile, dar toate implică distorsiuni ale realității și moduri iraționale de a privi situațiile și oamenii.

Există multe tipuri diferite de distorsiuni cognitive care contribuie la gândirea negativă. Învățând mai multe despre aceste distorsiuni și amintindu-vă că gândurile nu sunt fapte poate ajuta la diminuarea puterii acestor modele de gândire negativă.

Iată câteva sfaturi care te pot ajuta să metamorfozezi gândurile negative în gânduri pozitive.

Restructurarea cognitivă. Acest proces vă ajută să identificați și să schimbați gândurile negative în răspunsuri mai utile și mai adaptative. Fie că se face în cadrul unei terapii sau pe cont propriu, restructurarea cognitivă implică un proces pas cu pas prin care gândurile negative sunt identificate, evaluate și apoi înlocuite. Examinarea dovezilor care fie susțin, fie contrazic gândul care vă chinuie, vă poate ajuta să contestați gândirea negativă și să explorați alternative care sunt mai utile și mai realiste. Deși, la început ți se va părea dificil să gândești în acest nou stil, în timp și cu practică, gândurile pozitive și raționale vor veni mai natural în câmpul tău mental. Restructurarea cognitivă te poate ajuta să-ți provoci gândurile prin parcurgerea următorilor pași:

  1. Întreabă-te dacă gândul este realist.
  2. Gândește-te la ce s-a întâmplat în trecut în situații similare și evalează dacă gândurile tale sunt în concordanță cu ceea ce a avut loc.
  3. Contestă activ gândul și caută explicații alternative.
  4. Gândește-te la ceea ce ai câștiga față de ceea ce ai pierde, dacă ai continua să crezi în gândul respectiv.
  5. Recunoaște dacă gândul tău este de fapt rezultatul unei distorsiuni cognitive, cum ar fi catastrofizarea.
  6. Gândește-te ce i-ai spune unui prieten care are același gând.
  7. Nu face greșeala să înlocuiești gândurile negative cu unele prea pozitive. Dacă gândurile înclocuitoare nu sunt realiste, nu-ți vor fi de ajutor.

Evită oprirea gândurilor !

Oprirea gândurilor este actul de a fi atent la gândurile negative și de a insista ca acestea să fie eliminate. Cu cât vei încerca să oprești gândurile negative, cu atât mai mult vor ieși la suprafață. Este de preferat să practici Mindfulness – arta conștientizării, deoarece acordă mai puțină greutate gândurilor și reduce impactul pe care acestea îl au asupra ta. Ricoșeul gândurilor negative pe care încerci să le oprești este mult mai dăunător decât impactul inițial.

Antrenează-te să faci față criticilor

Dacă te confrunți cu critici în viața reală, faptul că ai pregătit un set de răspunsuri asertive te va ajuta să faci față acestor situații, potențial provocatoare de anxietate. Mai mult, întâlnirile din viața reală sunt binevenite ca o șansă de a pune în practică acest exercițiu. Scopul îmbunătățirii capacității de a face față criticilor și respingerii este de a te ajuta să-ți crești toleranța față de stresul pe care aceste lucruri îl pot provoca, ceea ce poate combate gândurile negative automate.

Folosește un jurnal de gânduri

Jurnalul de gânduri poate fi folosit ca parte a oricărui proces de schimbare a gândirii negative. Acesta te ajută să identifici stilurile de gândire negativă și să înțelegi mai bine modul în care gândurile tale (și nu situațiile în care te afli) îți provoacă reacțiile emoționale. Nu uita că nu situațiile cu care te confrunți îți provoacă stări negative, ci povestea pe care ți-o spui tu în legătură cu aceste situații. O consemnare într-un jurnal de gânduri ar putea descompune procesul de gândire al unei persoane și reacțiile emoționale care rezultă din tiparele de gândire negativă. Până la sfârșitul analizei gândurilor, poți înlocui gândurile iraționale despre respingere cu moduri de gândire mai utile și mai pozitive.

Un cuvânt de încheiere

Gândurile negative includ convingerile negative pe care le poții avea despre tine, despre situații sau despre  alții. Acestea îți pot afecta starea de spirit. Nu te lăsa dus de ele. Învață despre tine, despre psihicul tău, despre cum funcționează lucrurile în lumea ta interioară și vei știi cum să te identifici cu gânditorul, nu cu gândurile. Dacă îți este greu să faci asta, consultă un specialist. Programează-te acum !

 

ARTICOLE ASEMANATOARE

1 COMENTARIU

  1. Cand imi vine un gand negativ il inlocuiesc cu unul pozitiv. Doar ca starea in care gandul negativ apare cred ca are importanta. Multumesc cu recunostinta!

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Recente

- Advertisment -vegis.ro
- Advertisment -vitamix.ro
- Advertisment -vitamix.ro