miercuri, februarie 28, 2024
libris.ro
AcasăDEZVOLTARE PERSONALĂ | SELF HELPCUM PUTEM FI ALĂTURI DE CEI DRAGI ÎN MOMENTE GRELE

CUM PUTEM FI ALĂTURI DE CEI DRAGI ÎN MOMENTE GRELE

Există multe momente în care nu ne confruntăm cu suferința noastră, ci cu suferința altor persoane. Dacă a înțelege viața noastră interioară poate părea dificil uneori, a intra în contact cu viața celorlalți poate fi și mai copleșitor atunci când nu știm ce scop avem și care este maniera potrivită de a acționa sau de a reacționa. E normal să ne simțim copleșiți sau incapabili uneori, însă, toți ne dorim să fim cât mai de ajutor în viața celor dragi pentru a-i vedea fericiți. 

Iată câteva sfaturi practice pentru acele momente când vrem să fim alături de cei din jurul nostru, să îi sprijinim și să le oferim cel mai potrivit ajutor.

„Dacă aprinzi o lampă pentru cineva, aceasta îți va lumina și calea ta.” – Buddha

  1. Uneori putem fi prea dornici să rezolvăm rapid problema cuiva. Am vrea să îi ajutăm pentru a-i vedea din nou fericiți și echilibrați pe cei dragi. Acest lucru, de cele mai multe ori, nu este de ajutor pentru cineva care trece prin momente grele. Adesea subestimăm simplul fapt de a ne afla acolo pentru celălalt. Cei mai mulți oameni nu-și doresc sfaturi și soluții rapide. Nu-și doresc să li se spună ce să facă, dar își doresc să știe că cineva căruia îi pasă este acolo în mod constant.
  2. Dacă știm, în linii mari, care este problema cu care se confruntă persoana, ar fi bine să ne informăm despre cum putem ajuta în cel mai facil mod, specific pentru acea problemă. Uneori experiența noastră anterioară nu este suficientă pentru a-i ajuta pe cei dragi și este bine să căutăm informații suplimentare de la specialiști. Fie că este vorba despre o despărțire, decesul unei persoane apropiate, un diagnostic medical sau chiar probleme mai specifice prin care ar putea trece acel om, este bine să știm unde sunt limitele cunoștințelor noastre și să aprofundăm unele subiecte pentru a oferi cel mai bun ajutor posibil și pentru a-l înțelege cât mai bine pe celălalt..
  3. În cele mai multe cazuri, persoana care trece prin momente grele știe de ce are nevoie. Din acest motiv, poate fi foarte util să o întrebăm cu ce îi putem fi de folos. Astfel vom avea o direcție în care să ne îndreptăm în oferirea sprijinului.
  4. Când avem grijă de cineva care suferă este important să știm că propria noastră sănătate mintală poate avea de suferit. Nu putem ajuta dacă problemele celorlalți ne afectează și pe noi și ne deteriorează starea. Astfel, este primordial să ne punem pe primul loc sănătatea mintală, să nu ne privăm de somn, să ne respectăm rutina, să ne păstrăm contactele sociale și să avem grijă de noi prin orice altă metodă.
  5. A trata cealaltă persoană cu compasiune, cu iubire și cu răbdare poate avea efecte miraculoase. Cel mai probabil, problemele celuilalt nu vor dispărea, însă se va simți sprijinit și îi va fi mult mai ușor să se pună pe picioare. Nu trebuie să avem noi toate soluțiile. În unele cazuri, cel mai indicat este ca persoana să descopere singură ce îi este cel mai bine și cel mai potrivit. Noi putem acționa ca un sprijin plin de iubire, din spate, pentru ca cel de lângă noi să se ridice singur.
  6. A oferi sprijin cuiva nu înseamnă că trebuie neapărat să purtăm conversații complexe cu acesta. Ceea ce contează este conexiunea umană și spațiul pe care-l creăm pentru a se deschide. O conversație purtată în timpul unei plimbări sau chiar momente în care nu trebuie să vorbim neapărat sunt moduri minunate prin care persoana se va simți în siguranță pentru a se deschide.
  7. Dacă ne dorim ca persoana să vorbească deschis despre ce o neliniștește sau despre ce îi provoacă suferință ar fi indicat să evităm întrebările la care răspunsul este ,,da” sau „nu”. În loc să întrebăm ,,Ești bine?” putem întreba ,,Cum te simți?”. Pentru a face persoana să se simtă și mai ascultată putem folosi fraze de genul:
  • „La ce te gândești?”
  • „Sunt aici să te ascult.”
  • „Vrei să vorbești despre asta?”
  • „Mi-aș dori să înțeleg mai bine prin ce treci. Îmi poți explica?”

De asemenea, este important să nu folosim fraze de genul ,,Știu exact prin ce treci!” sau ,,Te înțeleg perfect!”. Chiar dacă intenția noastră este să îl facem pe celălalt să se simtă înțeles, în realitate acesta va înțelege că ne grăbim să concluzionăm că noi știm mai bine prin ce trece el și îi invalidăm experiența unică.

  1. Este important să ascultăm cu mare atenție ceea ce ne spune cealaltă persoană. Oricât am fi de tentați să tragem concluzii și să oferim sfaturi, cel mai bine este să ne exprimăm opinia atunci când ni se cere acest lucru în mod explicit. Astfel, arătăm că suntem atenți la ceea ce ni se transmite și comunicăm indirect că îl respectăm pe celălalt, respectăm experiența și suferința lui.
  2. Este important să nu subestimăm ajutorul practic pe care îl putem oferi. Poate cel de lângă noi trece printr-o perioadă grea în care nu poate avea grijă singur de el însuși. În acele momente i-ar prinde bine puțin ajutor cu sarcinile zilnice sau poate are nevoie de mâncare gătită în acea perioadă, pentru a se pune pe picioare. Este important să fim atenți la ce anume putem face practic pentru cei dragi, pentru a le fi alături.
  3. Uneori este de ajutor să schimbăm subiectul. Nu trebuie să vorbim mereu despre suferință cu persoana care trece prin momente grele. O distragere a atenției poate fi o ușurare și poate că nu ar ști să o facă de unul singur.
  4. Este, de asemenea, important să  nu ne creăm așteptări privind vindecarea persoanei aflate în suferință. Indiferent de cât de mult ne dorim ca cel drag să se simtă bine, nu suntem responsabili pentru bunăstarea lui. Putem fi un sprijin atât timp cât este nevoie însă nu putem grăbi procesul de vindecare a cărui coordonator este mereu persoana care trece prin el.
  5. Fii sincer și întreabă persoana atunci când nu ești sigur dacă ce spui sau ce faci este potrivit sau este de ajutor. Este normal să nu fim siguri că facem sau spunem ceea ce trebuie și tocmai din acest motiv este de dorit să comunicăm permanent dorința noastră de a fi de ajutor în cel mai bun mod.

Gânduri de încheiere

Ascultarea atentă, compasiunea, iubirea sunt principalele instrumente cu care putem contribui la bunăstarea celor din jurul nostru. Chiar dacă uneori poate deveni copleșitor să fim alături de cineva care suferă, este extrem de important să nu îl evităm și să încercăm să fim lângă el. Atât timp cât ne punem propria persoană pe primul plan în ceea ce privește sănătatea mintală, putem fi un sprijin de încredere pentru cei dragi.

Ținând cont de sfaturile de mai sus putem învăța foarte multe lucruri despre experiențele prin care trec cei apropiați, unicitatea fiecărei emoții și experiențe și astfel relațiile noastre vor deveni mult mai profunde și împlinitoare. Astfel se pot crea conexiuni adevărate bazate pe felul unic de a vedea lumea al fiecăruia dintre noi. Nu putem ajuta pe toată lumea dar fiecare dintre noi poate ajuta pe cineva pentru a contribui împreună la binele general.

Bibliografie:

Smith, J. (2022). Why Has Nobody Told Me This Before?: The No 1 Sunday Times Bestseller 2022. Penguin UK.

ARTICOLE ASEMANATOARE

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Recente

- Advertisment -vegis.ro
- Advertisment -vitamix.ro
- Advertisment -vitamix.ro