Inteligența Emoțională este abilitatea de a recunoaște și înțelege emoțiile tale și
ale celorlalți și capacitatea de a o folosi pentru a-ți controla comportamentul și a îmbunătăți semnificativ relațiile cu ceilalți.
Psihologul american Daniel Goleman, a dezvoltat un cadru de 5 elemente care definesc
Inteligența Emoțională:
Autocunoașterea. Persoanele cu o Inteligență Emoțională ridicată sunt, de obicei, foarte
conștiente de sine. Acestea își înțeleg foarte bine emoțiile și din această cauză, ele nu se lasă conduse de sentimente, sunt încrezătoare, pentru că au încredere în intuiția lor și nu-și lasă emoțiile să scape de sub control, sunt, de asemenea dispuse să se analizeze singure și sincer, își știu punctele forte și slăbiciunile și lucrează mereu asupra lor. Mulți cred că această conștiință de sine, este cea mai importantă parte a Inteligenței Emoționale.
Autocontrolul . Aceasta este capacitatea de a-ți controla emoțiile, reacțiile impulsive.
Persoanele care știu să se controleze, nu își permit să devină prea furioși ori geloși și nu iau decizii sub impulsul momentului. Acestea gândesc, înainte de a acționa, sunt integri și știu să spună NU!
Motivația. Oamenii cu o Inteligență Emoționala ridicată, sunt de obicei motivați. Nu
așteaptă rezultate imediate, ci vor succes pe termen lung. Sunt extrem de productivi, le plac provocările și sunt extrem de eficienți, în tot ceea ce fac.
Empatia. Probabil că empatia este cel de-al doilea element ca importanță al Inteligenței
Emoționale. Empatia este abilitatea de a te identifica cu ceilalți, de a-i înțelege pe cei din jurul tău, de a le înțelege nevoile, dorințele și punctele de vedere. Persoanele empatice pot recunoaște sentimentele altora, chiar și atunci când acestea nu sunt evidente. Ca rezultat, persoanele empatice, de obicei, gestionează excelent relațiile și sunt niște buni ascultători. Evită stereotipurile, nu judecă prea ușor și își trăiesc viața într-un mod foarte deschis, onest.
Abilitățile sociale. De obicei, e ușor să vorbești cu persoanele cu bune abilități sociale-un
alt semn al unui nivel ridicat de Inteligență Emotională. Cei cu abilități sociale puternice, sunt de obicei, jucători de echipă. Înainte de a se concentra pe succesul lor, aceștia îi ajută, mai întâi, pe alții să se dezvolte și să strălucească. Gestionează excelent disputele, comunică extraordinar și sunt maeștri în construirea și menținerea relațiilor.
Inteligența Emoțională poate fi cheia succesului în viața și cariera noastră. Capacitatea de
a gestiona oameni și relatii, este foarte importantă pentru toți liderii din orice domeniu, așa că dezvoltarea și folosirea inteligenței emoționale, poate fi o excelentă cale de a le arăta celorlalțiliderul din noi!
Există multe contexte în care inteligența emoțională s-a dovedit a fi o abilitate importantă la locul de muncă:
Toleranța la stres
Persoanele cu o conștientizare emoțională mai mare sunt mai capabile să recunoască situațiile care le pot crește nivelul de stres și să pună în aplicare strategii pentru a gestiona prompt reacțiile emoționale dificile. La rândul lor, aceștia pot răspunde mai eficient la circumstanțe imprevizibile la locul de muncă, pot lua decizii mai raționale fără a acționa pe pilot automat și pot acorda prioritate bunăstării lor în afara mediului de lucru pentru a elimina stresul.
Abilitatea de a face față schimbării
Deoarece multe medii de lucru impun angajaților să adopte noi inițiative și să redefinească planuri pentru a maximiza rezultatele, este necesară menținerea unei atitudini deschise față de schimbare pentru a promova flexibilitatea la locul de muncă. Oamenii care pot reflecta asupra convingerilor lor despre schimbare și pot provoca emoțiile dificile asociate cu aceasta pot, de asemenea, să își asume o perspectivă mai optimistă și să identifice noi oportunități de creștere profesională.
Sentimentul de auto-eficacitate
Cu o mai mare conștientizare emoțională, este posibil să ne înțelegem mai bine propriile resurse personale și să ne dezvoltăm încrederea, ceea ce poate ajuta la atingerea rezultatelor dorite atunci când suntem confruntați. Această abilitate este, de asemenea, importantă în educație, unde ajustarea emoțiilor dificile asociate cu performanța academică permite elevilor să își asume abilități eficiente de coping și să obțină o autoeficacitate mai mare în activități precum cursuri sau stagii.
Cum să-ți crești inteligența emoțională la locul de muncă
Deși abilitățile emoționale pot veni mai natural la unii oameni, fiind influențate de factori precum personalitatea și educația, oricine își poate îmbunătăți inteligența emoțională cu efort și practică în următoarele direcții:
Constiința de sine
Conștientizarea de sine este capacitatea de a ne recunoaște propriile emoții și de a înțelege efectele pe care acestea le pot avea asupra stărilor noastre de spirit, comportamentelor și interacțiunilor cu alți oameni. Primul pas către obținerea unei mai mari conștiințe de sine este să acordăm atenție modului în care ne simțim.
Reflectarea asupra punctelor noastre forte și slăbiciunilor emoționale.
De exemplu, cât de eficientă este comunicarea cu colegii noștri și cât de des creăm oportunități de a ne înțelege mai mult unul pe celălalt, inclusiv valorile personale care stau la baza atitudinilor și performanței în muncă? Ne trezim adesea supărați sau nerăbdători față de ceilalți? Care sunt efectele undă ale emoțiilor noastre asupra mediului de lucru? Un alt aspect de reținut este că emoțiile dificile sunt temporare. Pot exista zile în care ne simțim mai stresați din cauza unei opinii diferite față de cea a unui coleg sau a unei sarcini pe care trebuie să o îndeplinim rapid. Cu toate acestea, este important să nu lăsăm aceste emoții să ne influențeze deciziile și să aibă un impact negativ asupra obiectivelor noastre pe termen lung.
Managementul de sine
Autogestionarea înseamnă exprimarea emoțiilor în mod adecvat, la momentul și locul potrivit și reglarea comportamentelor care sunt conduse de impulsuri emoționale. Pentru a gestiona emoțiile mai eficient, o strategie relativ simplă este să vă alocați timp pentru a gândi înainte de a lua o decizie. O altă atitudine utilă este acceptarea faptului că nu putem controla totul. Evenimentele imprevizibile, precum și rezultatele neașteptate, pot apărea în mod natural într-un mediu de lucru, în ciuda eforturilor noastre de a face lucrurile să funcționeze conform planului. Abilitatea de a regla emoțiile declanșate de circumstanțe provocatoare ne permite să dezvoltăm o mai bună flexibilitate și adaptabilitate la schimbare. Nu în ultimul rând, găsirea unor strategii de ameliorare a stresului dobândit la locul de muncă, precum practicarea consecventă a hobby-urilor, exercițiilor fizice sau meditației, poate promova un echilibru mai bun între viața profesională și viața privată și ne poate ajuta să ne simțim mai concentrați atunci când ne întoarcem la muncă.
Constientizarea socială
Conștientizarea socială implică acea capacitate de a recunoaște nevoile emoționale ale celorlalți, de a prelua indiciile emoționale care nu sunt întotdeauna vizibile și abilitatea de a înțelege dinamica puterii care reglează funcționarea unui grup sau a unei organizații. Pentru a îmbunătăți conștientizarea socială la locul de muncă, putem începe prin a exersa ascultarea activă, acordând atenție la ceea ce au de spus colegii noștri fără a-i întrerupe și prezentând punctul nostru de vedere într-o manieră răbdătoare și respectuoasă. Această abordare este deosebit de eficientă în cadrul întâlnirilor, unde oamenii ar putea avea tendința de a-și face opinia predominantă pentru a-i influența pe ceilalți sau, la celălalt capăt al spectrului, ascultă pasiv fără a oferi nicio contribuție atunci când alții vorbesc.
Managementul relațiilor
Abilitățile de management al relațiilor pot fi exprimate într-o varietate de contexte, inclusiv colaborarea în echipă, conducerea inspirațională și gestionarea conflictelor. Un element necesar pentru a îmbunătăți această abilitate este promovarea comunicării eficiente și clare în cadrul echipelor. Acest lucru se poate face prin crearea de oportunități de a discuta perspectivele asupra unei probleme sau, dacă o decizie a fost deja luată, explicând rațiunea din spatele acesteia, mai degrabă decât să se aștepte ca alții să accepte schimbarea. O altă modalitate de a construi o relație mai susținătoare cu angajații implică oferirea de feedback direct și constructiv. Acest lucru nu implică doar împărtășirea unei opinii reale despre performanța în muncă a unei persoane, ci și sugerarea unor zone de îmbunătățire și oferirea de soluții pentru schimbare. Liderii care își iau timp pentru a identifica nevoile de dezvoltare ale angajaților lor au mai multe șanse să insufle speranță și motivație pentru a performa la standarde mai înalte.