marți, iunie 18, 2024
libris.ro
AcasăAVEM CREIER – CE FACEM CU EL?DOPAMINA. DE LA MOTIVAȚIE LA DEPENDENȚA DE PLĂCERE.

DOPAMINA. DE LA MOTIVAȚIE LA DEPENDENȚA DE PLĂCERE.

Evităm durerea și vânăm plăcerea. Aceasta este goana ființei umane în realitatea 3D. Ne lăsăm pendulați de legea ritmului, în loc s-o conștientizăm și să luăm lucrurile așa cum se întâmplă. Ne place să ne simțim entuziasmați și gata de acțiune sau să simțim plăcerea și satisfacția unei reușite. Stările  ne fac să vrem să mergem mai departe și aduc bucurie în viețile noastre. Cum se întâmplă toate acestea? Cum devenim motivați și ce anume ne provoacă dorința de a face ceva? Care este legătura dintre motivație și dependențe și cum să ne luăm motivația din locuri benefice?

Toate cele menționate mai sus sunt posibile datorită ignoranței noastre și acțiunii dopaminei, iar în articolul de față vom discuta ce rol are acest hormon, cum funcționează în viața de zi cu zi, la ce pericole suntem expuși și cum putem lucra împreună cu acest minunat instrument pentru a aduce satisfacția și fericirea în fiecare zi.

Ce este și la ce ne folosește dopamina?

Creierul nostru este o mașinărie complexă care ne sprijină permanent în existența noastră pe Pământ. Din cauza complexității sale ne putem identifica excesiv cu el și putem uita destul de ușor faptul că principala lui menire este să ne mențină corpul în viață și să îi asigure o funcționare echilibrată. Pentru a-și îndeplini misiunea, creierul a dezvoltat o serie de strategii pe baza cărora realizează o multitudine de activități. Una dintre acestea presupune motivația noastră de a continua să explorăm această lume sau plăcerea pe care o simțim în urma unor activități. Toate acestea sunt posibile datorită dopaminei.

Dopamina este o substanță pe care celulele nervoase o produc pentru a transmite semnale spre alte celule nervoase realizând astfel comunicarea neuronală. Acest neurotransmițător este responsabil pentru satisfacția și plăcerea pe care le resimțim mai ales atunci când anticipăm o recompensă. Dopamina este implicată și în mișcare, memorie, atenție, reglarea somnului și plăcere sexuală. Astfel, este esențială pentru a percepe plăcerea ce este asociată cu unele activități, persoane, locuri sau substanțe. Este un bun prieten dacă învățăm să o procurăm de unde trebuie dar ne poate deveni dușman dacă ne abonăm la surse toxice de plăcere.

Pericolele lumii moderne. Dependența de plăcere.

Dopamina a fost extraordinar de importantă pentru strămoșii noștri și pentru evoluția noastră. Atunci când căutau hrană și găseau un fruct necunoscut, dopamina era cea care îi împingea să guste acel fruct deoarece exista posibilitatea unei recompense, posibilitatea de a descoperi o nouă sursă de hrană. Astfel, dopamina este cea care ne împinge să facem lucruri care știm că ne-au adus satisfacție în trecut.

Dacă pentru strămoșii noștri acesta a fi fost un lucru extraordinar care i-a ajutat să supraviețuiască, pentru noi lucrurile nu mai sunt așa de simple deoarece în zilele noastre recompensele sunt la tot pasul iar satisfacția este extraordinar de ușor de atins. Astăzi ne sunt oferite recompense imense cu care corpul nostru nu a fost obișnuit la începuturi.

Dopamina, din păcate, nu se oprește atunci când noi suntem suficient de satisfăcuți. Pentru ea nu există “suficient”. Ne va face să vrem din ce în ce mai mult din acel ceva ce este înregistrat de către creier ca fiind plăcut. Plăcerea este un fel de hrană a creierului de care nu se satură niciodată. Astfel, cu cât mănâncă mai multă plăcere cu atât devine mai înfometat.

Mâncarea plină de zahăr și grăsimi pe care creierul nostru o percepe ca pe o recompensă uriașă este peste tot. Lanțurile de fast-food, brutării, cofetării și supermarketuri profită din plin de efectele dopaminei. Creierul vede acele surse de plăcere și trimite dopamina pentru a ne motiva să mâncăm. Acest proces se va repeta din ce în ce mai puternic cu fiecare dată când cedăm impulsului satisfacției imediate. Astfel se creează dependența de mâncare care duce la boli precum obezitatea și afecțiunile asociate acesteia.

Altă problemă cu care ne confruntăm din cauza reglării deficitare a acestui sistem de recompensare este consumerismul. Simțim o plăcere imensă atunci când ne cumpărăm ceva nou. Pe strămoșii noștri, această plăcere i-a ajutat să supraviețuiască deoarece creierul s-a asigurat că aceștia primesc un sentiment de plăcere atunci când își procurau haine pentru anotimpurile reci sau construiau un adăpost mai durabil. Din păcate, creierul privește la fel achizițiile noastre de astăzi, ca pe niște lucruri esențiale supraviețuirii. Astfel, vom primi un impuls puternic de satisfacție ori de câte ori vom cumpăra o nouă pereche de pantofi, indiferent dacă aceasta este a 15-a din colecție și ne va motiva să ne întoarcem la mall de fiecare dată când ne vom simți supărați sau doar plictisiți pentru o nouă doză de fericire care este doar la o apropiere de card distanță.

O a treia dependență ce funcționează în același fel ca cele menționate mai sus este dependența de Internet, mai ales de rețelele de socializare. Dopamina este cea care ne ține ore întregi în căutarea satisfacției rapide pe Facebook, Instagram, TikTok și alte rețele asemănătoare. Satisfacția vine sub forma unui videoclip de 30 de secunde, o informație, o melodie, orice în cea mai scurtă versiune. Dopamina se va asigura că vom rămâne atașați de sursa de satisfacție infinită ușor de procurat care este reprezentată de Internet. Astfel devenim dependenți de telefon care ne aduce câte o bucățică de satisfacție cu fiecare notificare pe care o primim.

Cum să ne luăm satisfacția din surse benefice?

Am analizat mai sus pericolele unor surse de satisfacție instantanee, foarte des întâlnite în zilele noastre. Mai jos vom enumera nouă modalități prin care putem să ne simțim motivați și satisfăcuți în fiecare zi, fără să apelăm la surse toxice. Prin aceste modalități putem să facem acest neurotransmițător să funcționeze în favoarea noastră și să ne fie aliat în scopurile pe care le avem.

  1. Mișcarea – Exercițiul fizic are nenumărate beneficii iar creierul nostru știe asta. Din acest motiv ne motivează să îl practicăm. Nu tuturor le place să meargă la sală sau să alerge însă există câte o formă de mișcare pentru toată lumea. Chiar și 10 minute de dans în fiecare zi pot face minuni în ceea ce privește secreția de dopamină.
  2. Încercarea unei experiențe noi – Pentru a putea continua să descoperim lumea, creierul nostru ne face să ne simțim bine la gândul unei experiențe noi. Chiar dacă poate interveni și frica de necunoscut, plăcerea resimțită la anticiparea contactului cu o nouă activitate, un nou fel de mâncare sau un eveniment nou poate să ne motiveze un timp îndelungat.
  3. Hrana bogată în proteine – Alimentele care oferă un conținut ridicat de proteine în organism ajută la stimularea producției de dopamină. Câteva exemple de astfel de alimente sunt: bananele, migdalele, carnea de pui, lactatele și ouăle.
  4. Muzica – Muzica sau anticiparea faptului că urmează să ascultăm o melodie ne poate spori starea de bine și este o practică ideală de încorporat de câteva ori pe zi, în fiecare zi.
  5. Ducerea unei sarcini la bun sfârșit – Creierul nostru ne recompensează după fiecare sarcină pe care o îndeplinim pentru a ne motiva să ne atingem scopurile. Astfel, o listă cu sarcini zilnice poate ne poate aduce multă plăcere atunci când bifăm micile reușite ale zilei.
  6. Somnul – Atenția pe care o acordăm programului nostru de somn joacă un rol esențial în funcționarea creierului. Având un somn satisfăcător și dormind suficient în timpul nopții ajutăm creierul să producă suficientă dopamină pentru ziua ce urmează.
  7. Natura – Timpul petrecut în natură este și el recompensat de către creierul nostru. Acesta se asigură că petrecem suficient de mult timp respirând aer curat și simțind razele soarelui care sunt atât de necesare corpului prin satisfacția și bucuria pe care o simțim atunci când ne aflăm în natură.
  8. Interacțiunile cu oamenii – Ca ființe umane, interacțiunea cu oamenii este esențială pentru supraviețuirea noastră. Timpul petrecut cu cei dragi și conexiunea pe care o simțim cu aceștia ne încarcă și ne fac să ne simțim iubiți, fericiți și împliniți. Chiar și o simplă îmbrățișare poate produce efecte miraculoase asupra stării noastre de spirit.
  9. Recunoștința – Aprecierea pe care o simțim față de experiențele pe care le avem aici ne motivează să ne bucurăm de tot ce are viața de oferit. Cu cât petrecem mai mult timp fiind recunoscători pentru ce experimentăm în viața noastră cu atât vom simți mai multă satisfacție legată de aceasta. Practicarea recunoștinței în mod regulat este una dintre cele mai puternice unelte pe care le avem la îndemână pentru a ne îmbunătăți radical experiența.

Dacă învățăm limbajul creierului nostru vom realiza că acesta ne este un adevărat prieten și un aliat loial ce ne va ajuta să ne atingem scopul pentru care am venit aici. Dacă îl lăsăm singur, acesta nu va ști ce să facă, deoarece el este doar o unealtă ce nu poate funcționa fără direcționarea noastră. N-ar fi rău să ne spunem din când în când:  AVEM CREIER. CE FACEM CU EL?

 

ARTICOLE ASEMANATOARE

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Recente

- Advertisment -vegis.ro
- Advertisment -vitamix.ro
- Advertisment -vitamix.ro