duminică, iulie 14, 2024
libris.ro
AcasăAVEM CREIER – CE FACEM CU EL?Prizonier în corpul adormit | Paralizia somnului

Prizonier în corpul adormit | Paralizia somnului

Pan nu este o personificare a îngerului căzut Satan, așa cum l-a consacrat creștinismul, ci zeul păstorilor în mitologia greacă. Nu este clar dacă a fost fiul lui Zeus sau al lui Hermes, știm însă cu exactitate că lui Pan îi datorează cuvântul “panică”, cele mai multe limbi ale planetei. Panica vine, deci, de la zeul păstor la PAN. Vă întrebați deja ce caută zeul PAN într-un articol despre despre MISTERELE CREIERULUI. Veți afla de îndată !

Pentru PAN ora prânzului era sacră și dacă vreun păstor îndrăznea să-l deranjeze în acest timp, fie și pentru o ofrandă, nu numai că zeul cu picioare de capră îi bântuia turma păstorului, stârnind panică printre animale, ci îl bântuia și pe păstor în timpul somnului. Mintea celui bântuit se trezea din vis, însă corpul continua să doarmă. Complet paralizat, cel bântuit trecea prin adevărate momente de groază. Aceasta este cea mai veche legendă despre cel mai cumplit coșmar al somnului. Pe mulți o să-i șocheze probabil vestea că paralizia somnului se vrea a fi un mijloc de apărare, ca să nu zic un dar pe care ni-l oferă creierul, deși este unul dintre cele mai înspăimântătoare fenomene care se întâmplă în organismul nostru. Însă, pe cât este de înspăimântător, pe atât este de inofensiv. Din punct de vedere medical, paralizia somnului este fix opusul somnambulismului. În somnambulism, mintea doarme, în timp ce corpul este treaz și în mișcare, iar în paralizia somnului, mintea este trează, în timp ce corpul doarme. Statistic vorbind, mai bine de 30 % din populație, s-a confruntat cel puțin odată în viață cu acest fenomen înspăimântător. Paralizia somnului este acel sentiment că ești treaz, conștient, și cu toate acestea, nu-ți poți mișca mâinile și picioarele și nici nu poți vorbi. Dar asta nu este tot, ci simți chiar și o prezență în cameră – ceva rău care te urmărește. Apoi îl vezi și te vede, se apropie din ce în ce mai mult spre patul tău. O figură neagră, uneori sub formă de cifre, alteori fără forme distincte, se apleacă încet peste tine. Corpul intră în panică, adrenalina se precipită în sânge, încerci cu toată puterea să preiei controlul asupra mâinilor și picioarelor, vrei să strigi după ajutor, dar gura nu te ajută. Apoi, dintr-o dată, s-a terminat. Ești capabil să te miști din nou, dar un sentiment de teamă și neliniște persistă. Tu ești sigur că asta a fost mai mult decât un vis obișnuit. Incapacitatea de a te mișca, toate vedeniile acelea, nu. Nu se poate să fi fost doar un vis.

Dacă ți s-a întâmplat să treci prin astfel de experiențe, trebuie să știi că această paralizie a somnului nu este o boală în sine ci, cel mult, o tulburare a somnului. Chiar și această catalogare este apreciată de unii specialiști ca fiind o exagerare. Nu trebuie deloc să vă panicați. PAN-zeul păstor este doar un mit. Nu vă bântuie nimeni, chiar dacă în acele momente de paralizie temporară, respiri greu, ai dureri în piept, transpiri și vezi tot felul de arătări, pe care mintea ta le proiectează în exterior din cauza fricii. Cu toată inofensivitatea ei, paralizia somnului nu trebuie ignorată dacă vă confruntați cu episoade repetate însoțite de sentimente de teamă, ajunse la cote paroxistice. Există câteva metode bune de a scăpa de asemenea experiențe neplăcute. Vom vorbi imediat despre ele. Medicina convențională nu a reușit până acum să ofere prea multe explicații pentru cauzele paraliziei somnului, iar medicamentele nu există, paralizia somnului nefiind considerată o boală. Se administrează cel mult antidepresive, dacă episoadele repetate duc la instalarea depresiei.

Adevărul paralizia somnului

Haideți să vedem ce este de fapt această paralizie a somnului, cum putem să prevenim apariția unor asemenea episoade neplăcute și, mai ales cum putem scăpa de ele dacă trecem prin așa ceva.  Paralizia somnului este de fapt o reacție de răspuns din partea creierului nostru, declanșată ca și un mecanism de apărare a integrității noastre corporale. Nu voi intra în detalii legate de profunzimea somnului, fazele REM și nonREM prin care trece somnul nostru. Dacă paralizia în timpul somnului apare înainte să adormi profund, ea se numește paralizie hipnagogică, iar dacă apare înainte să te trezești, se numește paralizie hipnopompică. Din cauza oboselii, pe fondul unui program dezordonat de somn, din cauza stresului sau anxietății, abuzului de medicamente sau consumului de narcotice, uneori suntem foarte dinamici în timpul viselor: zburăm, cădem într-o prăpastie, alergăm cu viteze incredibile, suntem fugăriți de cineva care vrea să ne bată sau să ne oamere ș.a.m.d. Pentru a ne proteja împotriva unor eventuale accidentări pe care le-am putea suferi dacă am continua în stare de veghe acele mișcări nebunești din vis, creierul declanșează această stare de paralizie temporară. Numai că, odată cu acest mecanism de apărare declanșat de  creierul nostru, vin și reacțiile adverse din partea minții. Și, pentru cine nu știe ce este, de ce apare și cum se manifestă această paralizie a somnului, ea nu este decât o aventură de groază, care poate dura de la câteva secunde până la câteva minute. De parcă paralizia corpului nu ar fi suficient de înspăimântătoare, mai apar și halucinațiile: cifre negre, demoni, extratereștri și alte tipuri de personificări pe care mintea le alocă fricilor noastre. Apoi sunt zgomotele: zumzete, șuierături sau chiar voci, țipete, pași. Unii semnalează senzații de căldură sau frig, dar și  un fel de presiune asupra pieptului, ceea ce creează o senzație de sufocare. Nu puține sunt cazurile în care este semnalat un sentiment de plutire sau detașare completă de corp. Toate astea se întâmplă doar în mintea celui care trece printr-un asemenea episod de paralizie a somnului. Episoadele repetate de paralizie a somnului însoțite de aceste aspecte înspăimântătoare induc la un moment dat celui care  se confruntă cu fenomenul paraliziei somnului, o teamă cumplită de a mai merge la culcare. Cei mai mulți chiar cred că vor paraliza sau că vor contracta vreo boală mintală serioasă și nu știu ce să facă. Să meargă la medic, la preot ??? Încotro s-o ia ?

De cine să ne temem în timpul paraliziei somnului?

Dragii mei, nu este nimeni acolo de care să ne temem ! Dacă chiar ești îngrozit, fă-ți o electroencefalogramă și o electromiogramă și mergi la psihiatru și neurolog. Ei îți vor spune dacă funcțiile creierului tău și ale sistemului tău nervos periferic sunt afectate în vreun fel. Vei fi surprins să afli că nu ai nimic ! Problemele se acutizează dacă ajungi prin popi și vrăjitoare. Ei îți vor vorbi despre cotropiri satanice, demonice, accentuând fricile care deja au pus stăpânire pe tine. În realitate, purul adevăr este acela că nu ai niciun motiv să te temi de paralizia somnului dacă o înțelegi și înveți să depășești temerile generate de necunoaștere. Un somn bun este absolut esențial atât pentru sănătate, cât și pentru bunăstarea generală. Absența unui program de somn bine pus la punct, merge mână în mână cu un risc crescut de apariție a diverselor boli, atât fizice cât și psihice. Asta îți va spune orice medic. Atunci când nu respectăm un program de somn se poate întâmpla ca starea de tranziție dintre veghe și somn, respectiv dintre somn și veghe, fie seara, fie dimineața, să fie perturbată prin fenomene de tipul paralizia somnului.

Ce avem de făcut ca să prevenim apariția sau să eliminăm prezența episoadelor de paralizie a somnului din viața noastră?

Dacă știți că nu aveți un program regulat de somn, vă confruntați cu situații stresante peste zi, lucrați într-un mediu plin de factori de stres, iar angajatorului nu-i pasă de programele de management al stresului, iată cam ce puteți face, ca să scăpați de teamă și halucinații și într-un final de experiențele îngrozitoare pe care vi le oferă paralizia somnului.  Ați învățat din primul episod, AVEM CREIER CE FACEM CU EL, cam câtă energie consumă creierul nostru zilnic și pentru ce.

Acum știți că paralizia somnului este de fapt o reacție de apărare declanșată de creierul nostru pentru a ne proteja și că nu aveți niciun fel de motiv să vă temeți de asemenea experiențe. Numai fricile generate de necunoașterea fenomenului de paralizie a somnului pot fi periculoase și pot conduce la instalarea depresiei sau chiar a vreunei boli psihice. Doar prin simpla conștientizare a faptului că doar fricile vă pot îmbolnăvi, deja ați făcut un pas uriaș pentru a scăpa de episoadele de paralizie din timpul somnului. Este necesar să-i oferiți corpului și creierului odihna de care au nevoie pentru a vă menține sănătoase toate organele și sistemele voastre vitale. Recurgeți la ritualuri plăcute înainte de culcare și stabiliți un program de somn pe care să-l puteți respecta. Evitați pe cât puteți situațiile stresante. Practicați gândirea pozitivă. Imediat ce descoperiți că în mintea voastră apare un gând negativ, înlocuiți-l cu un gând pozitiv. Nu uitați că atrageți exact ceea ce gândiți. Plasați lângă pat o lumină estompată, plăcută. Îndepărtați orice device-uri electronice din preajma voastră. Dacă aveți în dormitor un televizor sau un ceas deșteptător cu radio, sau altceva de genul, puneți lângă ele cristale de cuarț. Cristalele absorb energiile negative. Practicați o tehnică de inducere a stării de visare lucidă, ascultați muzică de vindecare energetică

Cea mai eficientă tehnică 

De departe, cea mai eficientă metodă de a scăpa de senzațiile îngrozitoare de frică și implicit de halucinațiile din timpul episoadelor de paralizie a somnului, este oferită de cromoterapia meditațională. Pentru cei care nu știu ce este cromoterapia, recomand articolul CROMOTERAPIA | ARTA VINDECĂRII PRIN PUTEREA ȘI VIBRAȚIA CULORILOR. Iată ce trebuie să faceți înainte de culcare! În poziția întins pe pat, imaginați-vă tot corpul, din cap până în picioare, înfășurat într-un strat de lumină albastră cu grosimea de 10 centimetri. Rostiți incantația prezentată la finalul episodului doi al serialului despre cromoterapie. Într-o primă fază, atunci când veți retrăi un episod de paralizie în timpul somnului, nu veți mai simți absolut deloc teamă și nu veți mai avea halucinații. Apoi, aceste episoade nebune care v-au creat atâta disconfort, vor dispărea ca prin minune. Și, încă ceva. Este important să vă amintiți în permanență că nu este nimeni acolo ca să vă sperie în timpul viselor voastre, în afară de propriile voastre temeri.

 

 

ARTICOLE ASEMANATOARE

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Recente

- Advertisment -vegis.ro
- Advertisment -vitamix.ro
- Advertisment -vitamix.ro